Autisme komt met flink wat extra uitdagingen, voor zowel ouders als autistische kinderen, en dan is het soms fijn om even wat hulp te krijgen. Ouders kunnen op zoek zijn naar handvatten om het contact met hun kind te verbeteren, of het kind beter te begeleiden. Misschien willen ze meer leren over wat het betekent om autisme te hebben en leren wat eraan komt voor hen als ouders.
Maar ook het kind heeft veel nodig om zijn plek te vinden en leren om te gaan met zijn of haar unieke kwaliteiten en eigenschappen. Ouderschap is sowieso al een flinke verantwoordelijkheid, maar als je kind de extra uitdagingen van autisme heeft om te kunnen functioneren, dan komen daar nog flink wat extra taken bij.
Autisme komt ook met extra stress, voor zowel ouders als kinderen. Er kunnen emotie-uitbarstingen zijn en moeilijkheden om contact te krijgen. Kinderen met autisme zijn soms erg gevoelig voor prikkels en het kan moeilijk zijn voor ze om zich uit te drukken. Er kunnen ook paniekaanvallen zijn.
Op de website van de Nederlandse vereniging voor Autisme, worden flink wat eigenschappen opgesomd.
Elk kind is uniek, waardoor ook ouderschap uniek moet zijn. Op ieder kind afgestemd en op zijn of haar kwaliteiten, specifieke behoeften en omstandigheden. Hoe doe je dat als je kind autisme heeft?
Hoe krijg je contact en ontdek je wat er in je kind leeft? Hoe help je het kind zich te ontwikkelen? Bij Autisme kan dat veel aandacht en energie van je vragen en kunnen zowel ouders als het kind ontmoedigd raken.
Als ouder kan je bezorgd zijn over hoe het met je kind zal gaan en wil je het helpen om volwaardig en zelfstandig te kunnen leven en zich goed te voelen in welk leven het ook kiest. Je wilt je kind mogelijkheden geven en helpen opgroeien. Dat kan een flinke taak zijn en daarin is natuurlijk hulp mogelijk.
Hoe helpen we Marion?
Een hulpvraag kan breed zijn, maar soms gaat het ook over een specifiek praktisch probleem, zoals hier, bij Marion. Marion was 9 jaar toen haar ouders me om hulp vroegen. Ze een aantal tics waar ze vanaf wilde komen en het gezin wilde handvatten om met haar autisme om te gaan.
Tics komen veel voor bij kinderen in de basisschoolleeftijd. Het kan vele oorzaken hebben, zoals stress, overvoerd raken door prikkels, verminderde afweer, of een genetische aanleg. Mijn vermoeden bij Marion is dat ze overvoerd wordt door teveel prikkels.
Allereerst leer ik Marion om zich bewust te worden van de tics. Dat geeft haar de mogelijkheid om die te stoppen. Ik vraag haar ouders om daarbij te helpen en leer hen een manier om Marion op de tics te wijzen en helpen ermee om te gaan. Ze kunnen haar bijvoorbeeld iets in haar handen geven, waarmee ze zich kan afleiden, zoals een tangle, of een pop it.
Daarnaast help ik Marion met haar prikkelverwerking. Ik leer haar Mindfulness-technieken en yogaoefeningen die ze kan toepassen. Daarnaast werken we aan gronden, dat is leren hoe je letterlijk en figuurlijk met je beide voeten stevig op de grond kunt staan.
Marion leert op die manier, om haar hoofd leeg te maken. Ze noemt dat zelf “opruimen wat ze niet nodig heeft”. Zo kan er ruimte ontstaan voor nieuwe dingen.
Na een aantal coachsessies zijn de tics verdwenen en is er rust in haar hoofd en lijf. Marion is weer een vrolijk en blij kind geworden. Ze straalt, spreekt veel af met vriendinnen en is enorm opgelucht. Ze weet nu hoe ze kan omgaan met de vele prikkels die dagelijks binnenkomen.
Reactie van Marions ouders
Ik heb de ouders gevraagd om een reactie op mijn hulp. Ik geef je hun aanbeveling:
Annelies heeft ons op een vriendelijke en behulpzame manier enorm geholpen. Ze heeft ons enorm geholpen met haar kennis, geduld, humor en andere kwaliteiten. Na een aantal sessies zagen wij al een mooie verbetering.Na de coach sessies hebben Marion en ik (mama) nog een aantal keren ouder en kind yogalessen gevolgd bij Annelies. We zagen Marion nog meer opbloeien en zelfverzekerder worden. Ouder en kind yoga is bovendien ontzettend fijn om te doen!
De ouders van Marion